Rabu, 22 Februari 2012

Buku autograph..korang ada tak?

Assalamualaikum

Autograph.Mungkin jika kita sebut autograph depan anak-anak kita sekarang, mungkin benda tu takde apa-apa makna langsung.Apa tu autograph pun diorang tak ambil kisah pun.Mungkin kalau ada pun autograph dari artis-artis atau selebriti.
Teringat masa zaman kanak-kanak sehinggalah remaja.Buku autograph ni, dah jadi satu benda wajib diletak dalam beg sekolah selain buku-buku sekolah, nak-nak bila nak cuti sekolah atau tamat sekolah rendah.
Masa zaman aku dulu, andai siapa yang diberi buku autograph untuk diisi, memang terasa kita memang hendak dikenali oleh seseorang.Dan nak-nak kalau buku autograph tu, tebal dan penuh diisi oleh kawan-kawan.Macam-macam jenis buku autograph ada masa tu, yang tebal siap berkunci pun ada, biasanya anak-anak orang  kaya je yang ada buku macam tu. Ada jugak yang tidak berkemampuan, cuma mampu beli buku tiga lima saja.Kalau dulu-dulu cara kita nak berkenalan dengan seseorang, macam tu lah,kita guna buku autograph tu, letak dalam desk seseorang, minta dia sign,tulis ucapan,tulis biodata dan bonusnya tampal gambar.Wahhh..memang ada sentimental value sangat-sangat!Lepas tu esok tu, kita tengok balik dalam desk kita, dia dah pulangkan ke tidak.Tak sabar-sabar rasanya nak baca.Rasa seronok sangat nak-nak bila ada yang siap tampalkan sticker,lukis kartun pada autograph kita.Masa tu siapa punya autograph yang paling penuh dan paling ramai yang sign, siap nak tukar buku baru lagi, dia la paling famous kat sekolah.Kita rasa appreciate sangat bila seseorang tu sudi sign autograph kita.Tapi ada jugak yang tulis, nama=rahsia,umur=rahsia,asal-rahsia semuanya rahsia..jadi macamana la kita nak tau siapa yang nak kenal dengan kita kan.
Dan membuat lagi happening, bila autograph kita disign oleh secret admirer kitaaaaaaaaaa!!!wuhuuuuuuuu..hahaha..terasa bahagia sangat.Masa tu lah nak show off ngan kawan-kawan yang si polan tu pun minat kat kita.Ye lah, masa budak-budak kan..
Tapi zaman sekarang, mana ada autograph lagi?Budak-budak sekarang tak guna itupun untuk berkenalan.Semua dah maju.Nak kenal-kenal pun dah tak malu-malu lagi. Sekarang senang sangat nak berkenalan.Dah ada Facebook, dah ada Netlog, dah ada Tagged, dah ada Friendster.Malah dari blog pun dah boleh kenal ramai orang.Tapi pada aku autograph tu lah paling tinggi sentimental valuenya.Memang takde lagi dah zaman sekarang.Hmm..rindu pulak zaman kanak-kanak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan